Beter slapen in stilte en in het donker

Tijdens bepaalde fases van de slaap worden nieuwe synapsen opgebouwd, dit zijn verbindingen tussen hersencellen. Op deze manier wordt bijvoorbeeld het geheugen gescherpt.

Dit proces wordt enorm verstoord als je slaapkamer niet 100% donker is.

Slapen in een donkere kamer.

Slapen in een donkere kamer verbetert de kwaliteit van de slaap. Hoe donkerder het is, hoe meer serotonine in melatonine wordt omgezet, ons slaaphormoon. Licht stopt de aanmaak van melatonine, zodat je wakker wordt.

Wat gebeurt er als je gaat slapen

’s Nachts wordt in de pijnappelklier het hormoon melatonine aangemaakt. Dit hormoon regelt onze biologische klok en zorgt dat het lichaam ‘weet’ wanneer het nacht is, dus tijd om te slapen en wanneer het dag is, dus tijd om wakker te zijn. Het zorgt er ook voor dat we diep slapen, dus dat het lichaam zich goed herstelt.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat zelfs een klein beetje licht in de slaapkamer depressieve gevoelens veroorzaakt. Professor Kenji Obayashi vermoedt dat dat komt doordat licht maakt dat je af en toe bewust of onbewust wakker wordt en onrustiger slaapt.

Door zo’n slechte nachtrust ga je je ook slecht voelen. Ook werd gevonden: hoe meer licht hoe groter de depressieve gevoelens. Licht verstoort de biologische klok, licht beïnvloedt het humeur en zelfs de manier waarop je voedsel verteert, er is nog niet precies aangetoond hoe het werkt, maar er is wel een verband gevonden tussen licht in de slaapkamer en overgewicht.

Hoe meer licht in de slaapkamer hoe groter de kans op overgewicht.

Een deel van de nacht is het sowieso donker. Maar wat dacht je van de zomertijd? Ineens schijnt om vijf uur ’s morgens zon tussen de gordijnen door je slaapkamer in en dan ben je klaarwakker. En als je in de zomer bijtijds naar bed wil is er ook nog daglicht.

Daar komt nog een slaap verstorende factor bij: dat het eigenlijk nooit meer echt donker is. Door lantarenpalen, grote gebouwen waar verlichting brandt, reclamezuilen en dergelijke is het nooit meer echt donker.

Dit omgevingslicht wordt ook wel lichtvervuiling genoemd en er is aangetoond dat ook dieren er last van hebben wat betreft hun biologische klok . Vooral in en om grote steden is lichtvervuiling een probleem.

Lichtvervuiling in Bangkok terwijl het donker is.

Wat kun je tegen licht in het donker doen

Je kamer donkerder maken met een rolgordijn

Er zijn verschillende manieren om je te beschermen tegen slaap verstorend licht. Een verduisterend rolgordijn is een goede manier om de slaapkamer zo donker mogelijk te maken.

Een verduisterend rolgordijn laat absoluut geen licht door en zorgt zo voor een ongestoorde nachtrust, bijkomend voordeel is dat zelfs als je binnen het licht aan hebt, men ook niet naar binnen kan kijken, deze oplossing biedt ook privacy.

Ook gordijnen met plooiband en haken om aan een rail te hangen of met een tunnel om een roede door te schuiven, zijn er in verduisterende stoffen. Deze stoffen hebben vaak een isolerende werking waardoor de slaapkamer aangenaam van temperatuur blijft.

Let bij de aanschaf van verduisterende gordijnen goed op de maat, er mogen natuurlijk geen kieren zijn waar licht door kan komen. De donkere kleuren verduisteren doorgaans wat beter dan de lichtere kleuren.

Voor alle type verduisterende slaapgordijnen kan je hier terecht.

Bescherm jezelf met een slaapmasker

Hou je niet van verduisterende gordijnen? Heb je graag wat lichtere of dunnere gordijnen? Dan is er een andere mogelijkheid om te zorgen dat je niet gestoord wordt door licht in je slaap. Dan is het aan te raden een slaapmasker te gebruiken.

Een slaapmasker is ook ideaal als je nachtdiensten draait en overdag moet slapen. En als je ‘m eenmaal hebt kan je ‘m ook gebruiken om tijdens een vliegreis of treinreis even heerlijk te slapen.

Kies voor een materiaal dat zacht aanvoelt bijvoorbeeld zijde en zorg voor een goede pasvorm, de meeste slaapmaskers zijn verstelbaar. Als de pasvorm optimaal is worden je ogen compleet afgesloten en komt er geen licht naar binnen. Deze absolute duisternis kan de kwaliteit van je slaap aanzienlijk verbeteren.

Bekijk hier elke soort slaapmasker die je helpt te verduisteren.

Naast duisternis is geluid een storende factor

Sommige mensen hebben er baat bij zich nog meer af te sluiten van storende factoren en slapen beter met oordoppen. Er zijn verschillende soorten oordoppen, ook die speciaal ontworpen zijn om mee te slapen.

Je kunt dan kiezen uit oordopjes van schuim, oordoppen met een filter of op maat gemaakte oordoppen.

Heb je bijvoorbeeld last van een snurkende partner? Dan zijn er speciale oordoppen met een filter. Deze oordoppen sluiten niet voor alle geluiden af. Ze zorgen dat je geen last meer hebt van het gesnurk, maar nog wel je weker ’s morgens hoort of het gehuil van je baby omdat je geluiden met een hoge frequentie blijft horen.

Door deze speciale filters ontstaat er ook geen afgesloten gevoel. De meeste oordoppen zijn gemaakt van prettig aanvoelend zacht materiaal en geven geen druk. Je voelt ze niet zitten, ook niet als je op je zij slaapt.

Bekijk hier alle oordoppen die je helpen beter te slapen.

Uiteindelijk wil iedereen lekker slapen en inmiddels zijn er al veel mensen die elke nacht heerlijk slapen met een slaapmasker en/of oordoppen.

Plaats een reactie