Slaapapneu en overgewicht

Slaapapneu is vervelend op zich en één van de oorzaken kan overgewicht zijn.
Overgewicht wordt ook veroorzaak door slaapapneu en andere slaapproblemen waardoor alle problemen in stand blijven als je er niks aan doet.

Het blijft een vervelde cyclus die zich blijft herhalen als je er niks aan doet.

Wat heeft je overgewicht te maken met slaapapneu en kan je hier wat aan doen?

Slaapapneu Overgewicht

Overgewicht invloed op slaapapneu of andersom?

Er is sprake van een interactie tussen de twee. Allereerst is overgewicht een oorzaak van slaapapneu en een factor die slaapapneu verergert. Bij slaapapneu ontspant de tong en het omliggende weefsel zodanig dat hierdoor de tong naar achteren zakt en de bovenste luchtweg afgesloten wordt.

Het risico dat dat gebeurt is veel groter wanneer zich in het gebied van de hals en de nek veel vet bevindt. Er is minder ruimte. Echter in het algemeen is het ook zo dat je dik wordt van slaapproblemen.

Tijdens de nachtrust is je brein voortdurend bezig met allerlei processen. Hormonen worden aangemaakt en in balans met elkaar gebracht. Er zijn twee hormonen die jouw eetlust reguleren. Ghreline geeft jou wanneer nodig een hongergevoel. En het hormoon Leptine geeft jou een verzadigd gevoel wanneer je voldoende gegeten hebt.

Als je niet goed doorslaapt, ga je meer Ghreline en minder Leptine aanmaken. Daarbij wordt door het hormoon Ghreline, vermoeidheid vertaald naar een behoeft aan energierijke voeding. Als je niet goed doorslaapt ben je natuurlijk voortdurend vermoeid en heb je dus constant trek in voedsel. Doordat je ook nog eens een tekort hebt aan Leptine, voel je je nooit verzadigd. Als je je moe voelt heb je ook minder zin om te bewegen. 

Slaapgebrek

Slaapgebrek zorgt ook nog eens voor meer ontstekingsstoffen in je bloed. Door de hoge ontstekingswaarde in je bloed wordt de aanmaak van een ander hormoon, namelijk insuline afgeremd. Er is dan te weinig insuline om de suikers in je bloed om te zetten in bruikbare brandstof, die wordt opgeslagen voor een later moment.

Je lichaam wordt minder gevoelig voor insuline en als gevolg heb je een tragere verbranding, gewichtstoename en een verhoogde kans op diabetes of insuline resistentie. 

Wordt door de gewichtstoename de slaapapneu erger?

Jazeker, als je al aan slaapapneu lijdt, wordt het erger door overgewicht. Je kan langere ademstops krijgen en het kunnen er meer per uur worden. Hierdoor loop je meer gevaar op andere gezondheidsproblemen.

De kans op nare gevolgen zoals hart- en vaatziekten, schildklieraandoeningen, hoge bloeddruk, hersenbloedingen of herseninfarcten wordt groter door ernstig apneu en door overgewicht. 

Helpt afvallen om van mijn slaapapneu af te komen?

Afvallen zou in ieder geval de ernst van de slaapapneu kunnen verminderen. Maar een dieet is zeer moeilijk vol te houden als door slaapgebrek je hormoonhuishouding uit balans is. Daar komt nog eens bij dat je je door slaapgebrek ongelukkig voelt en dit maakt dat je ontvankelijk bent te zwichten voor de bevrediging die je ervaart door een vette of zoete snack.

Ook is het moeilijk te gaan sporten als je doodmoe bent en allerlei lichamelijke ongemakken ervaart. Je moet een enorm doorzettingsvermogen hebben om ondanks een gebrek aan energie en een ontregelde stofwisseling een gezond eet- en beweegpatroon te ontwikkelen en vol te houden. 

Vaak is dit allemaal beter te doen als je eerst de slaapapneu aanpakt. Afhankelijk van de oorzaak van de slaapapneu bij jou en de ernst ervan zijn daar verschillende mogelijkheden voor zoals een Continuous positive Airway Pressure apparaat (CPAP), een Mandibulair Repositie Apparaat (MRA), een operatie, een tongstimulator. Als je dan beter slaapt is het tijd om je eet- en beweegpatroon aan te pakken. 

Deskundige begeleiding in Slaapapneu en overgewicht

Diëtist en fysiotherapeut

Als je vanuit een slechte conditie begint met sport, is het aan te bevelen dit onder deskundige begeleiding te doen. Je kunt hulp vragen aan een fysiotherapeut. Ook omdat iemand met overgewicht bijvoorbeeld knieën of voeten als snel overbelast als je bijvoorbeeld ineens langdurig op de loopband zou gaan staan.

Hetzelfde geldt voor het aanpassen van je voeding. Volg niet zomaar een dieet wat je ergens vindt op internet of in een boek. Er zijn nogal wat hypes op het gebied van voeding, die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn en waardoor je flinke tekorten kunt oplopen.

Een voorbeeld hiervan is het op dit moment populaire dieet om koolhydraten weg te laten. Koolhydraten heb je nodig, onder andere omdat je hersenen niets kunnen met eiwitten en vetten, die functioneren op koolhydraten, maar dan wel op de goede koolhydraten, de meervoudige.

Wil je je voeding aanpassen dan kun je het beste een deskundig gewichtsconsulent in de arm nemen die werkt volgens de richtlijnen van het voedingscentrum. Je hebt namelijk juist in jouw verzwakte toestand behoeft aan de juiste hoeveelheden van bepaalde vitamines, mineralen, spoorelementen en aminozuren.

Het is niet zo simpel als het lijkt, gewoon minder eten en dan val je af, want als je voedingsstoffen tekort komt verzwak je alleen maar meer. 

Kortom, het beste is eerst je slaapapneu aanpakken en vervolgens onder deskundige begeleiding bewegen en anders gaan eten. Als je deze drie dingen doet zul je je waarschijnlijk als snel veel beter voelen.

Veelgestelde vragen

Heb ik slaapapneu door overgewicht of andersom?

Slaapapneu en overgewicht werken nauw samen dat je slaapapneu verergert, ook slaapproblemen spelen hierin een rol.

[Overgewicht invloed op slaapapneu of andersom?]

Helpt afvallen tegen slaapapneu?

Het kan zijn dat als je afvalt de slaapapneu vermindert alhoewel dit moeilijk is vol te houden.

[Helpt afvallen om van mijn slaapapneu af te komen?]

Wat kan ik tegen overgewicht en slaapapneu doen?

Het wordt altijd aangeraden om met slaapapneu naar de huisarts te gaan en met overgewicht naar de diëtist.

[Deskundige begeleiding in Slaapapneu en overgewicht]

Niet gevonden wat je zocht over Slaapapneu?

We hebben andere artikelen die je misschien kunnen helpen.

Plaats een reactie