Beter slapen met het juiste matras

Om goed te kunnen slapen is het belangrijk dat je rug in een ontspannen en natuurlijke houding ligt en je matras je overal in de juiste mate ondersteunt.

Je belast je ruggengraat het minst als je hoofd, nek en ruggengraat min of meer in een rechte lijn liggen, in hoeverre dat zo is hangt af van:

De ondersteuning die het matras biedt
De hardheid van je matras
Je hoofdkussen

Ondersteuning & Houding

Ondersteuning is het belangrijkste. Als het lichaam onprettige druk ervaart, zorgt dat voor wek prikkels, waardoor men slecht slaapt.

Je gaat een andere houding zoeken, maar zonder het juiste matras blijft dat zich herhalen en heb je geen goede nachtrust.

Daarnaast kan een verkeerd matras zorgen voor rugpijn, schouderpijn en nekpijn. Je hoeft vaak niet lang na te denken waar de klacht vandaan komt.

Als je ’s morgens met klachten opstaat, die in de loop van de dag minder worden, zegt dat vaak al genoeg.

Waarom wel een verstelbare stoel in je auto, een aangepaste werkplek, zoals de bureaustoel en de werkblad hoogte en niet een aangepaste ligplek in je bed?

Waarom wel corrigerende steunzolen en niet een corrigerende zone in je bed? Een fysiotherapeut kan de pijn wat verlichten, maar dat neemt de oorzaak niet weg, voorkomen is beter dan genezen.

Overdag wanneer we wakker zijn corrigeren we onze houding snel, we gaan verzitten of anders staan om klachten te vermijden. Wanneer we in slaap zijn gevallen, lukt dat corrigeren niet.

Kijk maar naar iemand die zittend voor de TV in slaap is gevallen, die zakt in elkaar en soms lijkt het wel of z’n hoofd eraf rolt. Daarom is het belangrijk dat het matras dat doet op de goede manier.

Welke ondersteuning het beste is hangt af van de slaaphouding. Er zijn echter zoveel matrassen dat het kiezen van een goede matras kan ontaarden in een ware nachtmerrie.

Om je te helpen goed geïnformeerd een goed ondersteunend matras te kiezen volgt hier wat uitleg met betrekking tot welke ondersteuning je nodig hebt bij iedere slaaphouding.

Rugslaper

Ben je een rugslaper? Dan heeft vooral je onderrrug extra steun nodig. Schouders, bekken en billen moeten voldoende kunnen wegzakken in de matras zonder dat de ondersteuning daar minder wordt.

Zijslaper

Bij zijslapers moeten vooral de schouders en de heupen voldoende kunnen wegzakken in de matras. Zonder dat de nek en taille te ver meezakken.

Buikslaper

Slaap je graag op je buik? Kies dan en stevig matras zodat voorkomen wordt dat je bekkenzone te diep wegzakt in het matras. Kies een matras die één hardheid steviger is dan wat wordt aangeraden bij jou lichaamsgewicht.

Een goed matras heeft verschillende comfortzones. Dat wil zeggen dat de mate van ondersteuning is afgestemd op het lichaamsdeel dat erop ligt. Niet alle matrassen kunnen dat!

Een buik en zij slaapster.

Verschillende soorten matrassen

Pocketveringmatrassen zijn daar erg geschikt voor, de mate van ondersteuning kan goed aangepast worden per zone.

Koudschuimmatrassen kunnen ook vaak aangepast worden per zone door te variëren met de dichtheid van het schuim.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een zwaar postuur een harder matras nodig hebben voor de juiste lichaamsondersteuning.

Het matras moet niet alleen ergonomisch bij jou passen, maar ook qua temperatuur dient het matras perfect op jouw wensen aan te sluiten om aangenaam te kunnen slapen.

Zo zijn er matrassen die koeler zijn of juist warmer zijn. Traagschuim matrassen zijn wat warmer doordat deze reageren op lichaamstemperatuur.

Door deze warmte en het lichaamsgewicht vormt deze zich naar het lichaam, Dit type matras is zeer geschikt voor mensen die wat zachter willen liggen of lichamelijk klachten ondervinden. Het is soepel voor mensen die moeilijk draaien.

Je kunt je matras het beste bestellen bij webwinkels met gunstige probeer- en retourvoorwaarden want wat de ene persoon prettig vindt, hoeft voor iemand anders niet fijn te zijn.

De juiste stevigheid is voor iedereen verschillend, helaas bestaat er niet één matras, dat alle rugklachten kan laten verdwijnen, anders had de uitvinder de Nobelprijs voor de geneeskunde gewonnen.

Daarnaast staat de medische wetenschap niet stil en is de visie op het juiste matras bij rugklachten behoorlijk veranderd. Vroeger werd bij klachten een hard matras geadviseerd, men dacht dat een zacht matras de wervels niet genoeg zou ondersteunen.

Tegenwoordig praten we liever niet over hard of zacht, maar over conformiteit. Dat is het vermogen van het matras om zich aan te passen aan de gebruiker om zo optimaal mogelijk ondersteuning te bieden aan de wervels.

Het is het beste om het uit te proberen en te ervaren dat je beter slaapt en uitgerust wakker wordt!

2 gedachten over “Beter slapen met het juiste matras”

  1. Niets is zo persoonlijk als een matras. In ons tweepersoonsbed hebben mijn vrouw en ik dan ook gescheiden matrassen. Voor mij kan het niet hard genoeg zijn. Mijn vrouw krijgt op mijn matras acute rugpijn.

    Beantwoorden
    • Hoi Ivan,

      Dit is zeker waar! Een waardevolle tip omdat het matras zich volledig vormt aan degene die er op ligt.

      Het is daarom belangrijk om een eigen matras of eigen topper uit te kiezen die geheel bij jou past!

      Beantwoorden

Plaats een reactie